Hummus

HUMMUS

Pasta z ciecierzycy z dodatkiem kremowej pasty sezamowej, z dużą ilością czosnku, soku z cytryny, aromatycznego kminu rzymskiego. Idealna na imprezę lub jako przekąskę do pracy.

Hummus jest jedną z tych przekąsek, które lubię najbardziej. Jest prosty, szybki a co najważniejsze nieziemsko smaczny. W sklepach aż roi się od gotowych past z ciecierzycy. Nie powiem, kiedyś zdażyło mi się raz kupić dla ocenienia smaku. Pewnie jesteście ciekawi jak wypadł. Otóż … będę szczera nie był najgorszy, wszystko było fajnie, dopóki nie odwróciłam opakowania. Jego skład mnie mocno przeraził, gdyż zawierał wszystko to czego nie powinien zawierać. Czyli masę sztucznych dodatków, polepszaczy, no i konserwantów, które pozwoliły by mu na długie oczekiwanie nabywcy na sklepowej półce. Niejedna Libanka złapałaby się za głowę. Stąd mój sprawdzony przepis na pyszny domowy hummus. Należy się zaopatrzyć w ciecierzycę, może być z puszki, natomiast oryginalny przepis sugeruje użycie suszonej moczonej przez całą noc ciecierzycy. Ja jednak polecam cieciorkę z puszki, jest bardziej kremowa i szybka w użyciu w razie nagłego napadu głodu. Należy zaopatrzyć się w tahinę (pastę sezamową), kmin rzymski, czosnek, sok z cytryny i mikser! Gwarantuję, że nigdy nie sięgnięcie po ten gotowy!

IMG_6378

Składniki:

puszka ciecierzycy,
1o łyżek zalewy po ciecierzycy,
3 ząbki czosnku,
1,5 łyżki soku z cytryny,
szczypta kminu (około łyżeczki),
szczypta soli,
czubata łyżka tahini

Przygotowanie:

Na misce ustawić sito i odsączyć ciecierzycę z zalewy. Do wysokiego naczynia przesypać ciecierzycę, wlać 10 łyżek zalewy i zmiksować na gładki krem. Dodać sok z cytryny, pastę sezamową (tahini), i czosnek, jeszcze raz zmiksować. Doprawić do smaku kminem i solą. Podawać z ulubionymi dodatkami, u mnie podprażone pestki dyni, czarne oliwki, soczyste rzodkiewki i marchew.

* Przed podaniem proponuję skropić pastę oliwą z oliwek, wtedy hummus nie wyschnie (co w zwyczaju mają warzywa strączkowe).

 

 

Kilka faktów:

Ciecierzyca – zwana inaczej cieciorką lub grochem włoskim posiada kilka właściwości istotnych dla naszego zdrowia. Po pierwsze jest prawdziwą skarbnicą białka. Ciecierzyca pomaga obniżyć zły cholesterol, którego konsekwencją jest miażdżyca oraz wiele chorób serca w tym choroba wieńcowa a nawet zawał serca.

Sezam – zawiera mnóstwo składników ważnych dla naszego zdrowia: cynk, magnez, żelazo, białko, witaminy A,B i E oraz kwas fitynowy, który posiada właściwości przeciwnowotworowe. Ziarna sezamu są cennym źródłem wapnia, bardziej wartościowym niż mleko krowie. Te małe ziarenka zawierają sesamol i sesamolinę, przeciwutleniacze, które opóźniają proces starzenia się oraz obniżają ciśnienie tętnicze krwi.

Kmin rzymski – reguluje trawienie i pomaga przy zaparciach. Posiada mnóstwo ważnych dla naszego zdrowia składników takich jak: żelazo, mangan, wapń i magnez. Korzystnie wpływa na układ krwionośny i układ immunologiczny.