Fitness medyczny

DSC_1630-sm-kadr

„Szlachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz

Przed wiekami Kochanowski odkrył tę prawidłowość i zapisał ją w formie fraszki. Niby to oczywiste, a jednak na co dzień nie doceniamy naszego zdrowia. Nie doceniana jest również aktywność fizyczna, która ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Siedzący tryb życia przyczynia się do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych takich jak choroby serca, cukrzyca, otyłość, czy nowotwory. Aby im zapobiegać czasami wystarczy po prostu więcej ruchu.

Nieważne ile masz lat, jak wyglądasz, gdzie pracujesz, ważne żebyś zmienił swój sposób życia. Lepiej zapobiegać, niż leczyć. A jeżeli już zachorujesz, to wiedz, że nie masz taryfy ulgowej. Ruch pomaga, również w chorobie.

Po co ćwiczyć?

Nie od dziś wiadomo, że wysiłek fizyczny:

  • Wzmacnia serce, co polepsza przepływ krwi przez wszystkie narządy,
  • Normalizuje ciśnienie tętnicze krwi,
  • Zwiększa siłę mięśni, zręczność i sprawność ruchową,
  • Podwyższa odporność organizmu na zakażenia,
  • Poprawia jakość kości,
  • Poprawia sprawność układu oddechowego,
  • Zmniejsza ilość tkanki tłuszczowej,
  • Zmniejsza stężenie „złego” cholesterolu i zwiększa stężenie „dobrego” cholesterolu,
  • Obniża podwyższone stężenie glukozy we krwi,
  • Poprawia samopoczucie fizyczne i psychiczne,
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka.

Skoro wiesz? Nie czekaj. Działaj!

Z kim ćwiczyć?

Pewnego wieczoru doszło do spotkania medycyny i fitnessu. Spotkały się: Pani doktor Anna Plucik Mrożek  i Pani instruktor fitnessu Małgorzata Perl.  Anię do Klubu przyprowadziła koleżanka, która nie chciała przychodzić na zajęcia sama. Już w trakcie pierwszych zajęć Ania poczuła, że to jest jej miejsce. Obie pełne optymizmu, radości życia, chciały, aby życiem mogły się cieszyć również osoby chore, które do tej pory nie wiedziały, że mimo choroby można być sprawnym i szczęśliwym. Postanowiły przełamać barierę strachu w chorobie i zaczęły działać. Zajęły się propagowaniem zdrowego stylu życia i  stworzyły FITNESS MEDYCZNY.

Gdzie zdobywamy naszą wiedzę, aby bezpiecznie prowadzić treningi osób z chorobami przewlekłymi ?

EIM-Logo_2014-smebw_stacked_white

Regularnie uczestniczymy w licznych konferencjach medycznych na terenie Polski, np. Kongresy Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, Polskiego Towarzystwa Endokrynologicznego. Aby pogłębiać naszą wiedzę od dwóch lat uczestniczymy z dorocznych zjazdach Amerykańskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej. Dzięki tym wyjazdom nawiązałyśmy współpracę z Ogólnoświatowym Programem – Exercise is Medicine.

DSC_1778-nowe-sm

Fitness Medyczny

Z połączenia medycyny i fitnessu powstał nowy kierunek, określany jako FITNESS MEDYCZNY, którego celem jest zapobieganie chorobom cywilizacyjnym poprzez aktywność fizyczną i zdrowy styl życia. To ważna dziedzina również dla osób, które mają problemy ze zdrowiem i chcą mimo choroby czuć się dobrze. Dzięki kompleksowemu podejściu trenera, lekarza, dietetyka,  można w profesjonalny sposób zadbać o swoje zdrowie i kondycje psychofizyczną.

DSC_2393-sm

Tempo naszego życia sprawia, że popularność zyskują programy ćwiczeń , które optymalnie wzmacniają i regenerują nasz organizm . Część z nich czerpie inspiracje z  rehabilitacji  i przejmuje znane przybory czy urządzenia. Wartością tych metod jest efektywność poparta badaniami naukowymi. Ważnym elementem fitnessu medycznego jest trening funkcjonalny. Dzięki niemu można poprawić równowagę, zwinność, koordynacje ruchową, postawę, zwiększyć siłę mięśniową i znacznie zredukować ryzyko upadków.  Najlepiej przebadanym rodzajem treningu funkcjonalnego jest tai- chi i yoga, chociaż zawierają one mniej elementów wzmacniających układ mięśniowy niż klasyczny trening funkcjonalny.

DSC_2267-sm

Trening w ramach fitnessu medycznego przynosi bardzo wiele korzyści między innymi uelastycznienie i zmniejszenie napięcia mięśni,  poprawa stabilizacji kręgosłupa i stawów obwodowych, co zmniejsza bóle towarzyszące chorobie zwyrodnieniowej stawów, choć nie tylko. Również znacznie zmniejsza się odczuwanie bólu w innych chorobach stawów np. fibromialgii, czy w reumatoidalnym zapaleniu stawów. Nasz program ćwiczeń gwarantuje obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, poprawę kontroli cukrzycy. Dzięki ćwiczeniom można również zmniejszać ryzyko wystąpienia nowotworu, a gdy już zachorujesz, zmniejsza ryzyko nawrotu choroby po leczeniu.

Każda, nawet najmniejsza dawka ruchu poprawia nastrój, zmniejsza poziom lęku. Skuteczność regularnych ćwiczeń w leczeniu depresji jest porównywalna z najlepszymi lekami przeciwdepresyjnymi. Jeżeli zaczniemy ćwiczyć odpowiednio wcześniej można również zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera, a ruch ma w tej chorobie podobne znaczenie jak przyjmowane leki.

Fitness Medyczny wykorzystuje wszystkie rodzaje ćwiczeń począwszy od treningu cardio, poprzez trening oporowy, kończąc na treningu równowagi i gibkości. Oczywiście natężenie ćwiczeń jest ustalane indywidualnie po konsultacji lekarza i trenera.

 

W  Naszym klubie czerpiemy ze sprawdzonej wiedzy, aby jeszcze skuteczniej i z właściwymi efektami przekazywać innym ten cudowny lek,  jakim jest zdrowy ruch.

 

Konsultacja medyczna jest pierwszym krokiem przed rozpoczęciem programu ćwiczeń. Na wizycie lekarz przeprowadza dokładny wywiad chorobowy, ustala dotychczasowe leczenie, przeprowadza pełne badanie fizykalne. Klient otrzymuje skierowania na badania dodatkowe. Na podstawie wszystkich badań lekarz ustala wskazania do wysiłku fizycznego, jak również zakres i obciążenia podczas treningu. Podczas zaplanowanego programu aktywności fizycznej istnieje możliwość kontaktu z lekarzem, który na bieżąco rozwiązuje problemy zdrowotne. Przed każdymi zajęciami wykonujemy pomiar ciśnienia tętniczego oraz aktualnego tętna, możemy również sprawdzić ciśnienie po zajęciach. Po przejściu konsultacji lekarskiej, dietetycznej, wykonaniu badań specjalistycznych, trener przeprowadzi wywiad o dotychczasowej aktywności fizycznej. Zapoznaje się z możliwościami ruchowymi pacjenta, określa ogólny stan sprawności fizycznej.

FITNESS MEDYCZNY to dziedzina, która w bezpieczny i świadomy sposób uaktywnia osoby przewlekle chore. Kto powiedział, że przy chorobach układu krążenia, chorobach serca, cukrzycy typu 2, otyłości, czy nowotworach nie da się ćwiczyć?

„Jestem wielką admiratorką zajęć  „Zaskoczeni Wiekiem®”.  Profesjonalizm trenerów – co oczywiste, a także panująca w klubie PERLA  atmosfera – pełna ciepła, atencji i troski – sprawiają, że z wielką przyjemnością od lat w nich systematycznie uczestniczę. Dziś czuję się o wiele sprawniejsza,  mam też więcej energii. A przede wszystkim laskę, która była niezbędna na dłuższym spacerze, bądź przy wchodzeniu po schodach, zostawiam w domu.”        

  Maria Szczur, prof. nadzw. Akademii Finansów

Cukrzyca jest chorobą, w której  ogromną rolę odgrywa  aktywność fizyczna. Brak ruchu sprawia, że choroba się rozwija.  Zmiana stylu życia poprzez korektę nawyków żywieniowych, zwiększenie aktywności ruchowej oraz redukcję otyłości jest skutecznym sposobem zapobiegania rozwojowi cukrzycy. W badaniach wykazano, że połączenie wysiłku fizycznego i diety może zredukować ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 nawet o 58%. Stosowanie wysiłku fizycznego regularnie co najmniej 3 razy w tygodniu o intensywności zależnej od występujących powikłań jest również bardzo ważnym elementem leczenia cukrzycy, ponieważ przyczynia się do lepszego wyrównania poziomu glukozy we krwi, a tym samym może opóźnić wystąpienie powikłań cukrzycy. Nawet umiarkowana aktywność fizyczna wydłuża oczekiwany czas przeżycia.

Przy nadciśnieniu udowodniono, że większa aktywność fizyczna wiąże się z niższymi wartościami ciśnienia, natomiast siedzący tryb życia sprzyja rozwojowi nadciśnienia. Aerobowy trening dynamiczny obniża ciśnienie skurczowe i rozkurczowe, a musimy pamiętać, że obniżenie ciśnienia tętniczego istotnie obniża ryzyko udarów mózgu, choroby wieńcowe i ogólną śmiertelność.

Statystyki są nieubłagane – coraz więcej ludzi na świecie zapada na różnego rodzaju nowotwory. Dzięki regularnym ćwiczeniom można poprawić efekty leczenia, zmniejszyć ryzyko nawrotu choroby, a przede wszystkim zapobiegać rozwojowi raka. Jak powszechnie wiadomo sport wpływa na wydzielanie endorfin, a te wpływają na nasze samopoczucie. To bardzo ważne przy leczeniu tej jednej z najgorszych współczesnych chorób. Odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń pozytywnie wpływa na ciało, duszę i umysł.

DSC_1816-sm

Propagując, promując i stosując fitness medyczny w naszym klubie przyczyniamy się do poprawy jakości Waszego życia. Odpowiednio dobrane ćwiczenia sprawiają, że sport jest bezpieczny. W fitnessie medycznym ważne jest by pomagać ze szczególnym naciskiem na indywidualne podejście do każdego z Was. Bo dla nas, każdy z Was jest Perłą.